Kesäloman aikana otsikoihin nousi erään pastorin suorittama samaa sukupuolta olevan pariskunnan siunaaminen. Ja taas kerran, asiaa televisiossa puitaessa, tapahtunutta kommentoimaan pääsivät niin konservatiiviänkyrä kollega pohjoisesta kuin "eheyttämistä" markkinoiva uskonsisar Aslan-järjestöstä. (Ei, en usko, että järjestöllä on C.S. Lewisin perikunnan lupa nimen käyttöön.)
Näitä ilmeisesti kuitenkin samaa uskontoa kanssani edustavia ihmisiä kuunnellessa ei voi olla ihmettelemättä, miten erilaisia tulkintoja me saman Mestarin sanoista johdamme. Itse uskon seuraavani Herraa, joka meni ihmisten keskelle ja kohtasi kaikki ihmiset juuri sellaisina kuin nämä ovat. Hänen mukaansa perinne oli ihmistä varten, ei ihminen perinnettä varten. Jumalan rakkaus ja läsnäolo kuului kaikille, syntyperästä, ammatista, sukupuolesta - tai sukupuolisesta suuntautumisesta - riippumatta.
"Mutta meillähän on Raamattu, sehän on asiassa yksiselitteinen", kuuluu konservatiivien kulunein vasta-argumentti tähän. Ei niinkään, vaan sekin on tulkintaa. Tutkija Vesa Hirvonen on monen muun teologian asiantuntijan ohessa korostanut sitä, että "Raamatun kirjoittajat eivät tunteneet moderneja oletuksia pysyvästä seksuaalisesta identiteetistä ja tasaveroisista ja uskollisista samaa sukupuolta olevien välisistä parisuhteista. Näin ollen he eivät voineet ottaa kantaa homoseksuaalisuuteen siinä mielessä kuin se nykyään ymmärretään. Tästä syystä Raamatun pohjalta tehtävä eettinen arvio homoseksuaalisista parisuhteista on mielestäni tehtävä Raamatun muuttumattomien yleisperiaatteiden, ei ns. homokohtien, valossa. Yleiset raamatulliset periaatteet toisen ihmisen kunnioituksesta, hänen asemaansa asettumisesta, vastuullisuudesta ja jopa uhrautuvasta rakkaudesta koskevat samaa sukupuolta olevien suhteita siinä missä heterosuhteitakin."
Näitä ilmeisesti kuitenkin samaa uskontoa kanssani edustavia ihmisiä kuunnellessa ei voi olla ihmettelemättä, miten erilaisia tulkintoja me saman Mestarin sanoista johdamme. Itse uskon seuraavani Herraa, joka meni ihmisten keskelle ja kohtasi kaikki ihmiset juuri sellaisina kuin nämä ovat. Hänen mukaansa perinne oli ihmistä varten, ei ihminen perinnettä varten. Jumalan rakkaus ja läsnäolo kuului kaikille, syntyperästä, ammatista, sukupuolesta - tai sukupuolisesta suuntautumisesta - riippumatta.
"Mutta meillähän on Raamattu, sehän on asiassa yksiselitteinen", kuuluu konservatiivien kulunein vasta-argumentti tähän. Ei niinkään, vaan sekin on tulkintaa. Tutkija Vesa Hirvonen on monen muun teologian asiantuntijan ohessa korostanut sitä, että "Raamatun kirjoittajat eivät tunteneet moderneja oletuksia pysyvästä seksuaalisesta identiteetistä ja tasaveroisista ja uskollisista samaa sukupuolta olevien välisistä parisuhteista. Näin ollen he eivät voineet ottaa kantaa homoseksuaalisuuteen siinä mielessä kuin se nykyään ymmärretään. Tästä syystä Raamatun pohjalta tehtävä eettinen arvio homoseksuaalisista parisuhteista on mielestäni tehtävä Raamatun muuttumattomien yleisperiaatteiden, ei ns. homokohtien, valossa. Yleiset raamatulliset periaatteet toisen ihmisen kunnioituksesta, hänen asemaansa asettumisesta, vastuullisuudesta ja jopa uhrautuvasta rakkaudesta koskevat samaa sukupuolta olevien suhteita siinä missä heterosuhteitakin."
Kommentit
http://www.somethingawful.com/d/news/bible-first-draft.php
(kuten esimerkiksi "the Wicked Bible", King James, 1631, jossa käskystä "älä tee huorin" unohtui tuo tärkeä kieltosana pois...). :)
http://www.biblecollectors.org/curiosities.htm