Raamattu lähtee liikkeelle siitä, että Jumala puskee duunia. Sitten seitsemäntenä päivänä kaikki on valmista ja kaikki hyvää, ja niin Jumala lepää. Käyskentelee illan viiletessä puutarhassa.
Ja tuo levon tarpeen painottaminen oli keskeistä juutalaisissa teksteissä muutenkin, sapattina ei saanut tehdä työtä, vapaapäivän piti koskea myös palvelusväkeä ja - huom. - myös kotieläimiä. Ja tasaisin välein, kun tietty määrä vuosia oli kulunut, kuului viljelymaankin antaa levätä.
Kristikunnan 2000-vuotisen historian kuluessa tuo tärkeä viesti pääsi kuitenkin vähitellen unohtumaan. "Ora et Labora, rukoile ja tee työtä" tuli elämän ohjeeksi ja paholaisen kerrottiin viettelevän toimeettomia.
Rohkenen olla eri mieltä!
Jeesus katsoi kiteyttävänsä rakkauden kaksoiskäskyyn kaikki kymmenen käskyn teemat. Niinpä itsensä ja toisten rakastamiseen sisältyy edelleenkin velvoite lepopäivän pyhittämisestä. Ei niin, että kirkkoon kuuluisi joka sunnuntai väkisin kammeta (sapatti on ihmistä varten, ei ihminen sapattia varten). Mutta se lepopäivä on hyvä viettää, nauttia kaikesta ei-työhön-eikä-kouluun-liittyvästä, käyttää aikaa omien läheisten kanssa.
Itse nautin sunnuntaista aamusta lähtien, aloittaen rauhallisesti aamiaisella - arkiaamiainen kun on kaikkea muuta kuin monipuolinen tai kiireetön.
Kahvia, bagel, pop tart tai jotain muuta vähän parempaa syötävää, tuoretta luomuappelsiinimehua. Ja aikaa pysähtyä vain rauhassa syömään. Juttelemaan. Ehkä lukemaan lehteä tai kirjaa.
Sitten voi taas maanantaina palata arkeen, muistaen myös päivittäisen levontarpeen pitkin viikkoa.
Ja tuo levon tarpeen painottaminen oli keskeistä juutalaisissa teksteissä muutenkin, sapattina ei saanut tehdä työtä, vapaapäivän piti koskea myös palvelusväkeä ja - huom. - myös kotieläimiä. Ja tasaisin välein, kun tietty määrä vuosia oli kulunut, kuului viljelymaankin antaa levätä.
Kristikunnan 2000-vuotisen historian kuluessa tuo tärkeä viesti pääsi kuitenkin vähitellen unohtumaan. "Ora et Labora, rukoile ja tee työtä" tuli elämän ohjeeksi ja paholaisen kerrottiin viettelevän toimeettomia.
Rohkenen olla eri mieltä!
Jeesus katsoi kiteyttävänsä rakkauden kaksoiskäskyyn kaikki kymmenen käskyn teemat. Niinpä itsensä ja toisten rakastamiseen sisältyy edelleenkin velvoite lepopäivän pyhittämisestä. Ei niin, että kirkkoon kuuluisi joka sunnuntai väkisin kammeta (sapatti on ihmistä varten, ei ihminen sapattia varten). Mutta se lepopäivä on hyvä viettää, nauttia kaikesta ei-työhön-eikä-kouluun-liittyvästä, käyttää aikaa omien läheisten kanssa.
Itse nautin sunnuntaista aamusta lähtien, aloittaen rauhallisesti aamiaisella - arkiaamiainen kun on kaikkea muuta kuin monipuolinen tai kiireetön.
Kahvia, bagel, pop tart tai jotain muuta vähän parempaa syötävää, tuoretta luomuappelsiinimehua. Ja aikaa pysähtyä vain rauhassa syömään. Juttelemaan. Ehkä lukemaan lehteä tai kirjaa.
Sitten voi taas maanantaina palata arkeen, muistaen myös päivittäisen levontarpeen pitkin viikkoa.
Kommentit
Mielenkiintoinen kirjoitus sapatista