Jokseenkin kaikki me pohdimme aika ajoin sitä, mitä haluamme elämässämme tehdä. Sen "oman paikan" löytyminen on aina prosessi, mukana on niin omia valintoja kuin vastaan tulleita tilaisuuksia. Tätä monet opiskelijat tulevat pohtimaan kanssani, ja tätä myös työelämässä olevat ihmiset työstävät työnohjauksissaan.
Siksi tein aiheesta tällaisen lyhyen animaation, jossa pohdin asiaa omaan elämänpolkuuni peilaten - minulta kun usein kysytään sitä, miten minusta tuli (oppilaitos)pappi.
On vanha lautapeli nimeltä Käärmeitä ja Tikapuita . Pelin juuret ulottuvat Intiaan 1500-luvulle, vaikka se onkin meille tunnetussa muodossa kiertänyt Brittein saarten kautta. Pelilauta on suht' helppo tehdä itse, ja siksi sellaisen tuohon piirtelin. Pelin ajatuksena on edetä noppien osoittaman lukumäärän verran ruudukko läpi aloittaen ensimmäiseksi merkitystä ruudusta alalaidassa. Mikäli pelaaja tulee ruutuun, jossa on tikkaiden alapää, saa hän kiivetä tikkaat siihen ruutuun jossa tikkaiden huippu on, ilman ylimääräisiä nopan heittoja. Ruutuun, jossa on käärmeen pää joutuessaan pelaaja sen sijaan liukuu käärmeen selkää pitkin siihen ruutuun, jossa käärmeen häntäpää on. Peli on minusta hieno metafora elämän prosesseista. Välillä tulee yllättäviä takapakkeja, ja hetken päästä vastassa saattaa olla harppauksia eteenpäin. Se kaikki kuuluu asiaan.
Kommentit