Siirry pääsisältöön

Kirkko, Raamattu ja Tasa-arvoinen avioliitto

Olen pappi ja kristitty, joka kannattaa tasa-arvoista avioliittoa (ja tasa-arvoa noin muutenkin). Kovin usein huomaan asiasta keskustellessa sen, että tasa-arvoiseen avioliittoon torjuvasti suhtautuvat yksinomaan omaan kantaansa kristillisenä ja pitävät kaltaisiani näkemyksiä edustavia uskosta luopuneina. Tämä video pyrkii sanomaan sen, että ajattelen niin kuin ajattelen juuri siksi, että otan uskoni ja Raamattuni vakavasti.


Kommentit

Timo sanoi…
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Timo sanoi…
Miten tulkitset 1. Kor. 6:9-10 ja Room. 1 luvut? Homoseksuaalisuuden harjoittajat ei niiden mukaan peri Jumalan valtakuntaan. Lisäksi Juudan kirje sanoo Sodomasta että he antautuivat luonnonvastaisiin himoihin. Se on siis luonnonvawtaista Raamatun mukaan. Ja Mooseksen laki sanoo sen olevan kauhistus Jumalalle jos mies yhtyy mieheen. Muuttuuko totuus sen myötä, jos maailma muuttuu? Onko Joh. 3:16 totta, jos EU tuomitsee sen vääräksi ja laittomaksi? Onko musta valkoista tai toisinpäin, jos ihmiset niin haluavat? Totuus ei muutu, vaikka koko maailma olisi erimieltä.

Terveisin Timo
Anteeksi pitkä viive vastaamisessani - blogini ei näemmä laita minulle ilmoituksia tulleista viesteistä, joten luin kommenttisi vasta nyt, vuoden 22 alkupuolella.

Ajattelen (kuten tuolla animaatiovideollani totean), että pitää Raamattua lukiessa tuntea paitsi teksti, myös tekstin syntyajankohdan kulttuuriympäristö tapoinen ja käsityksineen. Nuo siteeraamasi kohdat eivät ole ajattomia ohjeita siksi, että ne liittyyvät kaikki oman aikansa ja kultuuriympäristönsä käsityksiin ja siihen, miten tietynlainen seksuaalisuus liitettiin naapurikansojen tapoihin ja uskonnonharjoitukseen ja oli siksi kiellettyä. jne. Se, mitä nykyään ihmisen seksuaalisuudesta tiedetään on jotain muuta, kuin mitä tuolloin monta tuhatta vuotta sitten. Siksi nuo kohdat eivät voi puhua seksuaalietiikasta nykypäivän Suomessa. Tämän totean videollanikin.

Raamatussa on kristityille ja uskolle keskeisiä kohtia (ja Joh. 3:16 on niitä), ja Raamatussa on aikaansa sidottuja (kehällisiä) käsityksiä, jotka eivät kosketa meitä. Esim. luomiskertomus on myyttinen esitys, jonka merkitys on se, että Jumala luo meidät ja tehtävämme on huolehtia maasta. Luonnontieteet kertovat sen, miten kehitys (tai luominen, mitä sanaa haluaakin käyttää) on kulkenut. Orjuutta pidetään vääränä ja kaikkia ihmisiä tasa-arvoisina. jne.

Ja kaikki kristityt tekevät tulkintaa Rtun tekstejä lukiessaan. Konservatiivitkin.
Anonyymi sanoi…
Missä kohtaa Raamattu sanoo, että 1.Kor6. luku ja Room. 1. luvut ovat aikaan sidottuja? Muuttuuko synti vanhurskaudeksi, jos yhteiskunta ja aika tarpeeksi muuttuu? Muuttuuko varastaminen (joka samassa syntilistassa mainitaan) vanhurskaudeksi tai huoruus (joka myös lukee tuossa (1.Kor 6.luvussa)? Otat aika suuren vastuun, jos opetat homoseksuaalisuuden harjoittajien elävän Jumalan Sanan mukaan oikein, jos Jumalan Henki Paavalin kautta ilmoitti toisin. Kannattaa olla varovainen. Raamatun mukaan opettajalla on hirmuinen vastuu. Itse en uskaltaisi tehdä moista. Sulla on mahdollisuus vielä perua sanasi ja tehdä parannus. Suosittelen sitä. Timo
Anonyymi sanoi…
Lisäys vielä äskeiseen viestiin. Viittaan vastuuseen liittyen nimenomaan Jaakobin kirjeen kohtaan, jossa mainitaan, että opettajat Jumala tuomitsee suuremmin. Syy lienee juuri se, että väärällä opetuksella opettaja voi ohjata valtavat ihmisjoukot hengellisesti eksytykseen ja harhaan. Rukoilen puolestasi ja toivon sinulle Jumalan antamaa viisautta ja totuutta opetukseesi! Timo
Huomaan edelleen käyväni tätä keskustelua viiveellä - vilpitön pahoitteluni siitä! Tämä sivustopohja ei ilmoita minulle viesteistä, enkä aina päivitystä tehdessäni muista tarkistaa vanhojen päivitysten kommentteja.

Ja ei huolta, tunnen Raamatun hyvin, joten tiesin kyllä mihin opettajan nuhtelulla viittasit. Mitä opetukseni sisältöön taas tulee, kannan toki siitä vastuun Jumalan edessä. Mutta nimenomaan siksi, että kannan vastuuni siitä ja otan uskoni vakavasti, katson, että Raamattua on pyrittävä lukeamaan sen kirjoitushetken uskonto- ja kulttuuriympäristö tuntien. Siksi väitän painokkaasti, että homoseksualiuutta Raamatun sivuilla sivuavat kohdat eivät puhu siitä, mitä asialla nykyaina ymmärretään. Kyse ei Raamatun aikaan ollut kahden tasavertaisen aikuisen rakkaussuhteesta, vaan teema linkittyi esim. vieraiden kulttuurien tapoihin joita juutalaisen tuli välttää. Siksi asia tuomittiin. Vaikka 'varastamisen' sisältö ei ole juurikaan muuttunut 2000 vuodessa, joidenkin muiden asioiden on.

Kuten varmasti tiedät, Paavalin kirjeet otettiin mukaan UT:n kaanoniin siksi, että niissä ajalteltiin olevan paljon hyvää, pyhää ja yleispätevää kristillistä viestiä. Samalla ne kuitenkin olivat alunperin myös yhdelle tietylle seurakunnalle tietyssä historiallisessa hetkessä tuon seurakunnan elämää kirjoitettuja, osa kirjeenvaihtoa. Se on myös hyvä pitää niitä lukiessa mielessä, eikä lukea niitä sanasta sanaan ilmoitettuna ja ajattomana. Sillä sitä ne eivät ole.

Kristilliseen raamattukäsitykseen on aina kuulunut se, että Raamattu on samanaikasesti sekä Jumalan sanaa että ihmiskäsin kirjoitettua. Se tarkoittaa myös sitä, että sen inhimillisen kautta Raamatussa on sellaista, minkä merkitys ei enää nykykrisittyä koske.

Arvostan sitä että rukoilet puolestani. Kaikki ihmiset tarvitsevat esirukoilijoita. Kaikkea hyvää elämääsi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Käärmeitä ja Tikapuita

On vanha lautapeli nimeltä Käärmeitä ja Tikapuita . Pelin juuret ulottuvat Intiaan 1500-luvulle, vaikka se onkin meille tunnetussa muodossa kiertänyt Brittein saarten kautta. Pelilauta on suht' helppo tehdä itse, ja siksi sellaisen tuohon piirtelin. Pelin ajatuksena on edetä noppien osoittaman lukumäärän verran ruudukko läpi aloittaen ensimmäiseksi merkitystä ruudusta alalaidassa. Mikäli pelaaja tulee ruutuun, jossa on tikkaiden alapää, saa hän kiivetä tikkaat siihen ruutuun jossa tikkaiden huippu on, ilman ylimääräisiä nopan heittoja. Ruutuun, jossa on käärmeen pää joutuessaan pelaaja sen sijaan liukuu käärmeen selkää pitkin siihen ruutuun, jossa käärmeen häntäpää on. Peli on minusta hieno metafora elämän prosesseista. Välillä tulee yllättäviä takapakkeja, ja hetken päästä vastassa saattaa olla harppauksia eteenpäin. Se kaikki kuuluu asiaan.

Jälkiä

Turun Tuomiokirkossa, Pormestarin kuorin lattiassa, on näkyvissä kissan tassun jättämiä jälkiä. Kissa on ollut vainaa jo pitempäänkin, mutta eläissään se oli onnistunut juoksemaan vielä märkien tiilien yli ja niin painamaan kädenjälkensä osaksi 700-vuotiasta kansallispyhättöä. Tarkoittamattaan. Fossiililöytöjen yhteydessä meillä on vieläkin vanhempia käpäliä, tassuja, raatelujalkoja ja kavioita kivettyneeseen maa-ainekseen painautuneena, kuten myös painokuvia vanhoista kasveista tai muinaisista otuksista. Myös me jätämme jälkiä. Jälkiä planeettaamme, jonka jälkipolvillemme jätämme, mutta myös jälkiä toisiimme. Tarkoittaen ja tarkoittamattamme. Näin paastoajan alkaessa haluaisin katsella sitä, minkälaisia jälkiä minä jätän. Minkälaiset haluaisin jättää? Kissankäpälät kirkon kuoriin?

Hirvi

 Melkein kohtasimme liian läheltä, hirvi ja minä. Minä autoilin ja hirvi juoksi. Ja juoksi eteeni, mikä aiheutti hetkellistä jarruttelua ja väistelyä. Sitten se jatkoi matkaansa metsään, ja minä töihin ja arkeen, kaikkeen siihen, mitä päivään kuuluu. Kohtaaminen pysäytti miettimään. Sitä, miten kukin meistä lähtee aina päivään pää täynnä ajatuksia siitä, mitä päivä sisältää. Ja kuitenkin päivä voi mennä - ja yleensä menee - toisin kuin ajattelen. Eikä se ole aina paljosta kiinni, mikä lopputulos on. Luulen, että tuon kohtaamisen jälkeen katson taas hetken arkea toisin silmin. (Ja tunnustan se, että tällä kertaa taisi olla enkeleitä matkassa.) Kohtaaminen pysähdytti myös miettimään sitä, miten vieraantunut luonnosta olen, vaikka ison kaupungin laitamilla sentään asun ja välillä mökillä aikaa vietän. Ympärillä on paljon elämää, jota en juurikaan ajattele, elämässä omaa arkeaan ja päiväänsä. Elämää ja arkea, jossa pitää välilllä ylittää ihmisten keskellä metsää rakentamia kiviteitä, j...