Siirry pääsisältöön

Joulu 2024

 Tänä vuonna pysähdyin sen äärelle, mitä enkelit sanovat paimenille:

”Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.”

Ja noissa sanoissa Vapahtaja ja Kristus – mikä tarkoittaa voideltua – viittasivat molemmat ennustuksiin, jotka taatusti tavalliset juutalaiset paimenetkin tunsivat. Ennustuksiin, joista meidän kristittyjen Vanhaan testamenttiin kuuluvina teksteinä itsekin kuulimme osan tämän jumalanpalveluksen alkupuolella. Nyt nuo ennustukset toteutuivat paimenien silmien edessä. Vaikea sitä oli heidän epäillä, kun viestin välittäjinä oli joukko enkeleitä.

Sen kaiken vastapainona haiseva karjasuoja ja eläinten syömäkaukalo lapsen makuupaikkana on jotenkin hätkähdyttävän maallinen, ja vaatimaton ja karu. Ihan tavallisen näköiset vanhemmat ja ihan tavallisen näköinen lapsi. Päivä on jo pitkällä, kääntynyt yöhön. Suurin osa ihmisistä nukkuu. Ja näin, salaisesti ja huomaamatta Jumala tulee maailmaan ihmisten keskelle, toteuttaa lupauksensa juutalaisille, paimenille, meille kaikille.

Ja ei vain silloin 2000 vuotta sitten, ensimmäisenä jouluna, vaan kaikkina jouluina sen jälkeen. Ja kaikkina päivinä, sillä tuon ensimmäisen joulun ja Jeesuksen elämän jälkeen kaikki on toisin. Jeesuksen elämän ja opetuksen kautta meillä on parempi ymmärrys Jumalasta, Jeesuksen ristin kautta meillä on Jumalan anteeksi antava rakkaus, ja lupa pyrkiä aina parempaan, yrittää uudestaan. Jeesuksen ylösnousemuksen kautta kuolema on voitettu, ja meillä on toivo jälleennäkemisestä edesmenneiden rakkaiden kanssa. Se kaikki käynnistyy ensimmäisenä jouluna. Ja sitä kaikkea enkelien sanat paimenillekin tarkoittavat.

Nuo sanat kuuluivat kedolla paimenille. Mutta yhtälailla ne kuuluvat tänäkin jouluna meille kaikille. Ne kutsuvat meitäkin seimen äärelle katsomaan sitä, miten tuo pieni lapsi tulee vastaamaan kaikkiin Jumalan ihmisille antamiin lupauksiin.

Sinut kutsutaan seimen äärelle, sillä kaikki tämä on sinua varten. Sinä olet ainutlaatuinen ja arvokas kaikessa siinä mitä olet ja osaat. Jumala tarkoitti juuri sinut tuollaiseksi.

Ja yhtälailla arvokas on ihminen vieressäsi, ja edessäsi ja takanasi. Jokainen arjessa vastaantuleva ihminen, läheinen tai vieras on Jumalan luoma ja rakastama, jokainen heistä on kutsuttu seimen äärelle Jumalan lahjaa vastaanottamaan. Siksi kutsu on muodossa ”teille on tänään syntynyt Vapahtaja”, ei pelkästään ”sinulle”. Me kaikki jaamme tämän lahjan, sillä olemme Jumalalle rakkaita, eikä tämä lahja – Jumalan rakkaus - vähene yhtään sen jakamisesta, sillä siitä riittää kaikille saman verran.

Mutta koska kutsu on meille kaikille jakamaan tuota lahjaa, ja koska Jeesuksen oma opetus myöhemmin aikuiseksi kasvettuaan sitä alleviivaa, on tuo kutsu samalla kutsu huomaamaan ne ihmiset ympärillä. Varsinkin nyt, jouluna.

Huomaamaan omat läheiset, huomaamaan ystävät, huomaamaan arkea kanssamme koulussa jakavat ja huomaamaan vieraat, kadulla vastaantulevat, liikenteessä liikkuvat, naapurissa asuvat, kaupoissa asioivat, kaukana olevat. He ovat kaikki seimen äärellä tavalla tai toiselle vastaanottamassa samaa lahjaa Jumalalle rakkaina.

Onni ei löydy palatseista ja arvokkaista puitteista, julkisuudesta ja suorittamisesta, vaan yhteisistä hetkistä toisten kanssa tärkeiden asioiden äärellä. Onni löytyy seimen lapsesta, joka syntyy meitä varten, yhdistääkseen meidät toisimme ja itseensä.

”Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.”

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Käärmeitä ja Tikapuita

On vanha lautapeli nimeltä Käärmeitä ja Tikapuita . Pelin juuret ulottuvat Intiaan 1500-luvulle, vaikka se onkin meille tunnetussa muodossa kiertänyt Brittein saarten kautta. Pelilauta on suht' helppo tehdä itse, ja siksi sellaisen tuohon piirtelin. Pelin ajatuksena on edetä noppien osoittaman lukumäärän verran ruudukko läpi aloittaen ensimmäiseksi merkitystä ruudusta alalaidassa. Mikäli pelaaja tulee ruutuun, jossa on tikkaiden alapää, saa hän kiivetä tikkaat siihen ruutuun jossa tikkaiden huippu on, ilman ylimääräisiä nopan heittoja. Ruutuun, jossa on käärmeen pää joutuessaan pelaaja sen sijaan liukuu käärmeen selkää pitkin siihen ruutuun, jossa käärmeen häntäpää on. Peli on minusta hieno metafora elämän prosesseista. Välillä tulee yllättäviä takapakkeja, ja hetken päästä vastassa saattaa olla harppauksia eteenpäin. Se kaikki kuuluu asiaan.

Jälkiä

Turun Tuomiokirkossa, Pormestarin kuorin lattiassa, on näkyvissä kissan tassun jättämiä jälkiä. Kissa on ollut vainaa jo pitempäänkin, mutta eläissään se oli onnistunut juoksemaan vielä märkien tiilien yli ja niin painamaan kädenjälkensä osaksi 700-vuotiasta kansallispyhättöä. Tarkoittamattaan. Fossiililöytöjen yhteydessä meillä on vieläkin vanhempia käpäliä, tassuja, raatelujalkoja ja kavioita kivettyneeseen maa-ainekseen painautuneena, kuten myös painokuvia vanhoista kasveista tai muinaisista otuksista. Myös me jätämme jälkiä. Jälkiä planeettaamme, jonka jälkipolvillemme jätämme, mutta myös jälkiä toisiimme. Tarkoittaen ja tarkoittamattamme. Näin paastoajan alkaessa haluaisin katsella sitä, minkälaisia jälkiä minä jätän. Minkälaiset haluaisin jättää? Kissankäpälät kirkon kuoriin?

Hirvi

 Melkein kohtasimme liian läheltä, hirvi ja minä. Minä autoilin ja hirvi juoksi. Ja juoksi eteeni, mikä aiheutti hetkellistä jarruttelua ja väistelyä. Sitten se jatkoi matkaansa metsään, ja minä töihin ja arkeen, kaikkeen siihen, mitä päivään kuuluu. Kohtaaminen pysäytti miettimään. Sitä, miten kukin meistä lähtee aina päivään pää täynnä ajatuksia siitä, mitä päivä sisältää. Ja kuitenkin päivä voi mennä - ja yleensä menee - toisin kuin ajattelen. Eikä se ole aina paljosta kiinni, mikä lopputulos on. Luulen, että tuon kohtaamisen jälkeen katson taas hetken arkea toisin silmin. (Ja tunnustan se, että tällä kertaa taisi olla enkeleitä matkassa.) Kohtaaminen pysähdytti myös miettimään sitä, miten vieraantunut luonnosta olen, vaikka ison kaupungin laitamilla sentään asun ja välillä mökillä aikaa vietän. Ympärillä on paljon elämää, jota en juurikaan ajattele, elämässä omaa arkeaan ja päiväänsä. Elämää ja arkea, jossa pitää välilllä ylittää ihmisten keskellä metsää rakentamia kiviteitä, j...